Обґрунтування еквівалентних схем для розрахунку параметрів оптимального пуску вантажопідйомного механізму крана для мінімізації натягу канатів при підйомі вантажу різними способами. I.

Автор(и)

  • Yuriy Chovnyuk Національний університет біоресурсів і природокористування України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0608-0203
  • Michail Dikterjuk Київський національний університет будівництва і архітектури, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1889-0876
  • Vladimir Kravchjuk Київський національний університет будівництва і архітектури, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5213-3644
  • Olga Ostapuschenko Київський національний університет будівництва і архітектури, Ukraine

DOI:

https://doi.org/10.31493/gbdmm1892.0102

Ключові слова:

обґрунтування, еквівалентна схема, розрахунок, параметри, оптимальний пуск, вантажопідйомний механізм, кран, мінімізація, натяг, канати, підйом вантажу, способи

Анотація

Зазвичай розрізняють три основні стадії руху вантажопідйомного механізму крана: пуск (розгін), усталений рух і гальмування (вибіг, зупинка). Для кожної із вказаних стадій руху характерні певні співвідношення між роботами рушійних (чи гальмівних) сил і сил опору. Зокрема, на стадії пуску механізму необхідно, щоб рушійний момент був більшим за момент від сил опору рухові. При цьому на валу двигуна протягом часу пуску виникає необхідне прискорення і його кутова швидкість зростає від нуля до усталеного значення, що відповідає паспортному режиму. Протягом набору частоти до усталеного значення власна частота обертання вала двигуна є функцією часу. У процесі пуску механізму підйому вантажу виникає резонанс (частота обертання вала двигуна дорівнює власній частоті коливань системи «привід – канат – вантаж»). Саме цей резонанс призводить до суттєвого перевантаження двигуна у процесі набору ним усталеної частоти обертання. Необхідно приймати заходи щодо зменшення небезпечних перевантажень двигуна у процесі його пуску, а також зменшувати до мінімального значення коефіцієнт перевантаження/навантаження (динамічності) у пружному елементі механізму (канаті). Для цього використовують сучасні механотроні системи керування рухом механізму підйому вантажу і за допомогою спеціальних контролерів задати такі закони руху приводу і вантажу, за яких коефіцієнт динамічності буде мінімальним. При проведенні подібних розрахунків й оптимізації ди
намічних навантажень у канатах механізму підйому вантажу слід враховувати способи підйому вантажу: «з ваги», «з підхватом» або «з землі», а також основні кінематично-силові й геометричні параметри механізму. Мета даної роботи полягає у встановленні законів руху елементів вантажопідйомного механізму крана, за яких мінімізуються рушійний та надлишковий моменти на валу двигуна, а також коефіцієнт динамічності у пружних елементах (канатах) механізму у процесі його пуску навіть за наявності резонансів (збігання миттєвої частоти обертання вала з власною частотою системи «привід – канат – вантаж»). Враховані моментні характеристики двигуна за формулою Клосса, а також різні види динамічного опору обертальному руху вала двигуна. Здійснений розрахунок параметрів оптимального пуску вантажопідйомного механізму на основі обґрунтованих еквівалентних схем: а) «з ваги» абсолютно жорстким канатом; б) «з ваги» пружним канатом; в) «з підхватом» або «з землі». Встановлені закони руху, за яких мінімізується натяг пружних елементів механізму (канатів) при підйомі вантажу у процесах пуску. Використані підходи та методи класичного варіаційного числення. Наведені результати отримані чисельно-аналітичними методами.

Посилання

Lovejkіn V.S., Romasevich Yu.,A., 2013. Dinamіka mashin. [Dynamics of machines]. Kyiv, 227. (in Ukrainian).

Lovejkіn V.S., Romasevich Yu.,A., Stehno O.V., 2017. Optimіzacіja rezhimіv zmіni vilotu vantazhu bashtovogo krana [Optimization of modes of change of departure of load of a tower crane]. Kyiv, CP KOMPRІNT Publ., 172. (in Ukrainian).

Lovejkіn V.S., Nesterov A.N., 2002. Dinamіchna optimіzacіja pіdjomnih mashin [Dynamic optimization of lifting machines]. Kharkiv, HDADTU Publ., 285. (in Ukrainian).

Grigorov O.V., 1995. Sovershenstvovanie rabochih harakteristik kranovyh mehanizmov: [Improving the performance of crane mechanisms]. Work na soisk. step. doktora tehn. nauk Kharkiv, 386. (in Ukrainian).

Smehov A.A., Erofeev N.I., 1975. Optimalnoe upravlenie podemno-transportnymi mashinami. [Optimum control of lifting and transporting machines] Moscow, Mashinostroenie Publ., 239. (in Russian).

Romasevich Ju.O., 2015. Dinamіchna optimіzacіja rezhimіv ruhu mehanіzmіv vantazhopіdjomnih mashin jak mehatronnih sistem. [Dynamic optimization of modes of movement of mechanisms of load-lifting machines as mechatronic systems]. Work dokt. tehn. nauk. Odessa, 519. – (in Ukrainian).

Grigorov O.V., Svіrgun V.P., Anіshhenko G.O., Strizhak V.V., Okun A.O., 2013. Optimalne keruvannja pіdjomno-transportnimi mashinami (Optimale Steneriung fur Hebeund Fordermashinen) [Optimal control of lifting vehicles]. Kharkiv, NTU HPІ Publ., 240. (in Ukrainian).

Gerasimjak R.P., 2008. Analiz i sintez kranovyh jelektromehanicheskih sistem. [Analysis and synthesis of crane electromechanical systems]. Odessa, SMIL Publ., 192. (in Ukrainian).

Goloskokov E.G., 1966. Nestacionarnye kolebanija mehanicheskih sistem. [Nonstationary oscillations of mechanical systems]. Kyiv. Naukova dumka Publ., 336. (in Ukrainian).

Gorodzha A.D., 2000. Zagal'na elektrotehnіka. [General electrical engineering.]. Kyiv, KNUBA Publ., 248. (in Ukrainian).

Gohberg M.M., 1969. Metallicheskie konstrukcii podemno-transportnyh mashin. [Metal constructions of hoisting-and-transport machines]. Moscow, Mashinostroenie, 520. (in Russian).

Kamke Je., 1969. Spravochnik po differencialnym uravnenijam. [A Handbook of Differential Equations]. Moscow, Nauka, 576. (in Russian).

Teorija, konstrukcija i raschet stroitel'nyh i dorozhnyh mashin. [Theory, design and calculation of construction and road machinery]. Moscow, Mashinostroenie, 407. (in Russian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-04-19

Як цитувати

Chovnyuk, Y., Dikterjuk, M., Kravchjuk, V., & Ostapuschenko, O. (2019). Обґрунтування еквівалентних схем для розрахунку параметрів оптимального пуску вантажопідйомного механізму крана для мінімізації натягу канатів при підйомі вантажу різними способами. I. Гірничі, будівельні, дорожні та меліоративні машини, (92), 16–23. https://doi.org/10.31493/gbdmm1892.0102

Номер

Розділ

Моделювання робочих процесів